fredag 25 mars 2011

Onsdag 9 mars

Ja natten var dryg och vi sov faktiskt ända till 7.30....och när jag trycker på larmet för att berätta att Joel kissat, dom ville nämligen ha ett urinprov så berättade dom att vi inte var isolerade längre. Var en lättnad att själv få gå ut i köket och hämta frukost!

På förmiddagen dök det upp en ny läkare som vill titta på Joel, hon hette Pia och var väldigt trevlig och hade en stund över så man kunde få prata och ställa lite frågor. Hon bekräftade lite lamt att han hade nog bara en njure men Joels läkare skulle informera oss mer.... Sedan fick vi nytt besök och det var dom trevliga barnkirurgerna. Dom berättade att han hade en svullnad på tolvfingertarmen och troligtvis så blödde han från tarmarna och vi skulle nu ta ett avföringsprov. Om det nu visade sig att han har HSP så är risken stor för tarmvred och därför så har dom velat ta röntgenbilder och ul för att utesluta det eftersom han har så svåra smärtor.

Under tiden kirurgerna var där så kom ronden....Läkaren var mycket stressad och tittade knappt på Joel utan det var den grekiske läkaren som undersökte honom. Fick besked om att ingen operation krävs i nuläget och att han skulle få en kortisonbehandling....Jisses vad är det som händer, vad är fel??? Tankarna snurrar.....

Strax efter att alla läkarna gått kom en sköterska in med hans kortisontabletter och efter många om och men så svalde han dom, duktig kille!!! Niclas kom strax efter lunch och jag åkte hem för att dusch, packa om väskan, hämta min dator och hämta min älskade Hugo på skolan! Niclas ringde mig på mobilen och jag vågade knappt svara.....Han ville bara framföra en hälsning från Joel, han ville att jag skulle ta med tejp så han kunde pyssla :-)

Han reagerade bra på kortisonet och var pigg och glad när jag och Hugo kom tillbaka och vi gick även ut en runda och tittade på Legoutställningen. Det var så kul att se dom tillsammans, glada och upprymda över allt Lego :-)

Niclas och Hugo åkte hem och Joel skulle försöka få i sig lite mat....han dricker och äter så pass bra nu så vi ska göra uppehåll med droppet....skönt att slippa det, är väldigt jobbigt när han behöver gå på toaletten.

Hoppas det det håller i sig!

Har nu fått besked att vi ska byta avdelning....nu blir det avd 65 på 3 våningen istället.....känns hemskt att byta avdelning. Det är så många provtagningar och Joel har ju lärt känna dom sköterskorna som jobbar på 61:an nu och har fått förtroende för dom, även jag....

Strax innan kl 21.00 kommer Anna och hämtar oss, Joel körs i sin säng av Anna och mig....Vi tar hissen till våning 3 och avd 65. När vi kommer dit välkomnas vi av Karin och Anna, dom busar lite med Joel och han gillar läget! Han blir bjuden på ett glas O´Boy och dom drar rutinerna för mig....Joel somnar efter han fått sina mediciner, jag bäddar sängen, hämtar en kopp kaffe och sjunker ner i fåtöljen på rummet. Vi fick ett eget rum och vi har fått eget telefonnummer.....

Nu är det natti natti.....

/Ingela

1 kommentar: